Thursday, July 29, 2010

Harga untuk Bernafas

Assalamualaikum w.b.t.

Bismillahirrohmanirrohim...

Setakat ini, konflik air sudah cukup menggerunkan semua pihak. Di Malaysia sahaja, perangkaan beberapa buah negeri akan mengalami konflik bekalan air bersih dalam masa terdekat sudah menggambarkan yang bumi kini semakin tenat.

Akan tetapi kini, permasalahan yang lebih berat bakal berlaku. Perkhidmatan percuma paling utama yang kita dapat selama ini dari alam sekitar berkemungkinan ditarik semula oleh Allah subhanahuwataa'la - Oksigen.

Peningkatan suhu air laut menjadi antara faktor yang mendorong kemerosotan populasi plankton di lautan. Untuk makluman, plankton (khususnya phytoplankton) menghasilkan kira-kira separuh jumlah oksigen yang digunakan oleh semua organisma bernafas di muka bumi ini.



Sekiranya kemerosotan populasi ini berterusan dan seperti yang dijangka, apakah yang akan berlaku pada masa akan datang? Apakah akan ada pihak akan menjalankan perniagaan menjual oksigen secara total, bukan sekadar di hospital untuk keperluan perubatan sahaja? Jika ada, apakah mekanisme yang sesuai? Ataupun, adakah kita akan dikenakan cas bulanan sepertimana bil air untuk oksigen pula? Kebiasaannya, perniagaan yang menggunakan produk keperluan dan terhad pasti amat laris. Lihat saja ketika menghampiri musim perayaan, isu gula semakin menjadi-jadi. Jadi saya kira, hal oksigen juga boleh didagangkan.

Saya rasa persoalannya bukan peluang perniagaan, akan tetapi bagaimana kita membaik pulih hal ini. Apakah prioriti kita? Meningkatkan aras kepanasan global (global warming) untuk kepentingan industri dan ekonomi sehingga menyusutkan populasi seperti plankton ini ataupun sebaliknya? Kerana keperluan untuk bernafas tidak boleh didagangkan.

Sebagai individu, apa yang boleh kita lakukan? Sama-samalah kita tentukan harga untuk kita bernafas pada masa akan datang dengan tindakan kita pada masa kini.

Saya bukan ahli yang sewajarnya untuk mentafsir dan menterjemah Al-Quran, akan tetapi berdasarkan fikiran yang serba jahil, saya rasa ayat 125 surah Al-An'Aam jelas menunjukkan azab siksanya jika kita tidak mampu bernafas...

Wallahua'lam...

(sumber: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-10781621)
*Sekiranya benar ada peluang untuk berniaga, silap saya kerana tidak mengumpul modal dari awal tahun 2005 walaupun telah dinasihatkan untuk berbuat demikian oleh Dr Ebil Yusoff (UPM Serdang).

No comments:

Post a Comment