Tuesday, August 9, 2011

Mengajak Diri Sendiri

Hampir 2 bulan aku di tanah air, cuba aku praktikkan apa yang aku belajar dan aku kongsikan dengan orang lain selama ini - penggunaan sumber secara efisien, kitar semula, jaga kebersihan.

Benda asas sebenarnya tapi susah sungguh nak dipraktik. Pengalaman aku, peringkat yang paling susah ialah proses nak mengajak orang sama-sama buat apa yang aku buat. Benda macam ni, kalau tak ada jemaah, lama-lama aku sendiri yang akan hanyut dan mula tinggalkan. Jadi sebab tu aku mengajak orang lain buat sama-sama dengan aku. Setidaknya kalau aku terlupa, orang akan tegur dan ingatkan aku jugak. Yelah, aku pun manusia biasa.

Ok, berbalik ke isu utama. Memang susah nak mengajak orang buat sesuatu. Setiap dari kita akan mentafsir sesuatu itu mengikut pemahaman kita sendiri. Keterbukaan manusia ini pelbagai mengikut kecenderungan yang mereka sendiri perolehi. Kecenderungan ini pulak dipengaruhi oleh bermacam-macam perkara. Ilmu psikologi ini apa yang aku belajar dari tuan Fakir Fikir dulu.

Sebab itu jugaklah, bila aku pesan pada orang untuk jimat guna air, jimat guna elektrik, jaga kebersihan, jangan buang sampah puntung rokok merata-rata, orang akan cakap, tak apa. Tak ada masalah. Sebab akan ada orang bersihkan semulalah, air hujan akan turunlah, ini memang kadar aku berjimatlah, dan macam-macam lagi.

Pada akhirnya bila dikemukakan fakta yang krisis air akan berlaku di Lembah Klang, tarif elektrik meningkat, kawasan pembuangan sampah semakin meluas, jumlah e-waste tak mampu disimpan lagi, barulah orang akan sedar yang selama ini apa yang diamalkannya taklah sebetul mana. Ini jugak tak bermaksud apa yang aku buat selama ni betul Apa yang aku tulis ni mengingatkan diri aku jugak.

Nak menunggu akhirnya itu, kesedaran semua orang sedar tu memang lambat. Jadi untuk mempercepatkan proses pendidikan ni, eloklah aku sendiri memperbetulkan diri aku betul-betul, amalkan betul-betul secara istiqamah (konsisten) apa yang aku nak minta orang ikut. Moga-moga dengan cara ni, orang yang perhati cara aku akan ikut cara aku jugak, mana yang baik.

Kita tak boleh mengubah seseorang. Yang boleh kita buat ialah mengubah diri kita sendiri supaya jadi lebih baik. Moga-moga dengan pengamalan tu, dapat datangkan minat dan kesedaran orang di sekeliling kita untuk mengikut cara kita.

Jadi, untuk aku sendiri, jangan lupa jimatkan guna air dan elektrik. Cuba amalkan kitar semula dan jaga kebersihan.

2 comments:

  1. selamat kembali ke tanahair Tuan. Bila si Awang tu nak balik ntah.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih tuan. Tak apa, Awang nak kumpul ilmu sampai meledak dalam kepala. Hehehe...

    ReplyDelete