Tuesday, April 26, 2011

Hormati BAHASA MELAYU sebagai Bahasa Kebangsaan

*Saya memetik petikan akhbar tempatan - satu badan kerajaan dalam usaha membangunkan laman web versi mandarin.

Sebagai badan kerajaan, jangan bangunkan laman web dengan bahasa Mandarin.

Saya bukan cuba bertindak rasis, tapi atas dasar PERLEMBAGAAN dan menuntut hak sebagai bangsa Melayu.

Anda bukannya syarikat milik peribadi @ pertubuhan swasta, tetapi badan kerajaan. Tindakan menyediakan laman web dalam bahasa mandarin menggalakkan orang cina untuk terus mengabaikan bahasa Melayu. Akibatnya, mereka akan terus ego untuk tidak berusaha meningkatkan kemahiran dalam bahasa Melayu.

Saya mengutarakan pendapat atas dasar bukti. Sudah terlalu ramai orang cina di negara Malaysia, yang saya jumpa tidak fasih berbahasa Melayu. Ada sesetengahnya, bukan tidak fasih tetapi tanpa segan silu menyatakan tidak mahu bertutur bahasa Melayu apabila berbual dengan saya.

Jika alasan untuk memudahkan pengguna dan rakyat, silap rakyat kerana tidak memahami bahasa Melayu walaupun dah beranak cucu di negara ini.

Kita memang negara berbilang kaum, tetapi kita punya PERLEMBAGAAN yang perlu dihormati. Bukan cuba menyekat hak kaum lain, tetapi untuk kepentingan semua.

Benar kita tidak mahu dilution dalam keunikan dan kepelbagaian penggunaan bahasa. Tetapi ini bukan caranya.

Boleh untuk membangunkan laman web versi mandarin, hanya selepas bangsa cina ini mahu bertutur dalam bahasa Melayu dan juga menolak sistem sekolah cina (sekolah vernakular) seperti yang sedia ada sekarang.

Dari konteks pengambilan kerja, adakah nanti kuota pengambilan pekerja berbangsa cina akan ditambah sebagai alternatif memudahkan penterjemahan di jabatan mereka? Cuba wujudkan persoalan sama di syarikat yang dipelopori oleh orang cina. Adakah mereka mengambil orang Melayu untuk membantu penterjemahan mereka?

No comments:

Post a Comment