Thursday, February 16, 2012

Jom Berhimpun 3???

Sudah macam-macam perhimpunan aman yang kita dengar dilaksanakan di Malaysia sejak akhir-akhir ini.

Paling baru, mungkin akan diadakan Perhimpunan Hijau 2.0 pula.

Antara fokus perhimpunan untuk highlight isu Lynas di Gebeng.

Kata PM, perhimpunan aman adalah hak semua orang untuk berbuat demikian.

Pada yang memerhati seperti saya, perhimpunan seperti ini dengan kehadiran pemimpin-pemimpin politik cuma satu mainan seketika, manipulasi oleh orang tertentu.

Kempen buang sampah di tempat sepatutnya (termasuklah puntung rokok jangan buang ikut tingkap kereta), jimatkan penggunaan air di rumah, berkongsi kenderaan, hijaukan kawasan rumah, bersihkan sungai air tawar dan laut, masih lagi dipandang sepi. Sedangkan kempen-kempen seperti ini dibuat kerana masalah sudahpun berlaku. Dah menjadi barah yang tenat, sukar untuk dirawat semula. Bezanya kempen seperti ini tidak punya perhimpunan.

Sayangnya, kempen seperti ini masih belum mendapat tempat dan perhatian semua orang. Dalam media perdana mahupun alternatif, hanya ada sesipi sahaja sedutan tentang isu lambakan sampah dan pencemaran. Bilamana isu itu boleh dipolitikkan, barulah dibuat perhimpunan dan publisiti besar-besaran.

Tentang isu kilang nadir bumi Lynas di Gebeng, pandangan saya cuma satu dan masih tidak berubah sejak dari pertama kali isu ini diketengahkan hingga kini.

Malaysia perlukan satu industri alternatif membekal tenaga dan sumber bumi secepat yang mungkin. Akan tetapi kadar cepatnya itu dipengaruhi oleh mentaliti rakyat Malaysia itu sendiri. Jangankan usaha mendisiplinkan pengasingan sampah atau buang sampah di tempat sepatutnya, bayar bil pembentungan pun tak dijelaskan. Bagaimana kita nak menangani nuklear jika masih di takuk lama.

Yang kurang itu cara kita berfikir dan bagaimana kita bertindak. Jadi usahakanlah untuk perbaikinya. bertindak dengan cara sepatutnya, tidak semestinya dengan berhimpun.

No comments:

Post a Comment