Friday, February 3, 2012

Pengajaran daripada Bola Sepak

Kisah pertama:

Kata Presiden Barcelona, kelabnya tidak mahukan Jose Mourinho sebagai jurulatih berbanding Pep Guardiola kerana The Special One lebih banyak bercakap daripada mendengar.

Mourinho pula, meneruskan tradisi outspokennya di Madrid dan kini sudah mula ternampak bibit-bibit tidak digemari peminat.

Pengajaran:

Yang lebih bernilai itu ialah attitude, bukannya intellegence atau skills.

Kisah kedua:

Hebatnya Chelsea memperoleh kemenangan sewaktu mula-mula dipelopori Roman Abramovich. Pelaburan jutaan ringgit memberi pulangan piala yang sangat cepat. Sayangnya, cepat dapat, cepat juga terlepas. Bilamana jurulatihnya dipecat, ketidaktentuan kelab bolasepak itu masih berlaku hingga sekarang.

Pengajaran:

Stabiliti yang diperolehi menerusi pembentukan pasukan dalam tempoh jangka panjang lebih berkesan daripada penggunaan pelbagai sumber luar biasa yang diperoleh dalam sekelip mata.

Alkisahnya - rakyat Malaysia biarlah perlahan-lahan membentuk negara. Jangan terlalu cepat inginkan perubahan. Gelojoh dan tidak sabar namanya. Nanti jadi seperti Chelsea. Dalam membentuk negara pun, biarlah beradab, berbudi dan beretika. Kalau terlalu ego, tak kemana juga kita akhirnya.

*Saya bukan peminat Chelsea.

No comments:

Post a Comment