Monday, October 18, 2010

Pensyarah yang Baik

"Seorang pensyarah yang baik, ialah pensyarah yang pernah bekerja, buat dan terlibat dengan industri, jabatan berkenaan bidang kepakarannya."

Ini rumusan seorang pelajar di sini. Pendek kata, sekiranya seorang pensyarah itu tidak mempunyai apa-apa pengalaman dalam dunia pekerjaan sebelum dia menceburi dunia pendidikan, dia boleh dikategori sebagai pensyarah yang kurang baik @ kurang berkesan.

Saya terus melihat cermin, dan bermonolog penuh emosi. "Kasihan semua anak didik aku nanti."

Hampir pada keseluruhan aspek, saya mempersetujui apa yang dia katakan. Akan tetapi tidak bermakna pensyarah muda yang tidak punya apa-apa pengalaman kerjaya sebelum menjadi pendidik peringkat tertinggi ini tidak berkualiti.

Jadi, saya terima rumusan tersebut sebagai cabaran. Sebagai pensyarah muda, sudah menjadi tugas saya membina pengalaman sendiri bukan dari dunia kerjaya.

1 comment:

  1. walawei..Dr. Zul.. aku yakin dgn ko bro.. jgn risau la..cuba yg terbaik k..

    ReplyDelete