Tuesday, October 5, 2010

Ganjaran Penat

Badan saya sedang 'merosot' dari semua segi. Tapi saya bersyukur dan sentiasa berdoa, agar 'kemerosotan' badan saya ini diterima Allah sebagai satu jihad. Kerana menuntu ilmu itu satu jihad, dan semua ini berlaku kerana tuntutan akademik yang tidak henti-henti.

Proses pembelajaran hingga ke mati. Ia berlaku tiap masa, selagi mana otak beroperasi. Oleh itu, tiada istilah bekerja cuma hingga jam 5 petang. Sebab itu lah Prof. Jon Kellet, Assoc. Prof. Ian Chris, David Bruce dan Chris Raymond telah berulang kali hadir dalam mimpi saya. Semuanya mengulas perihal akademik. Ia bukan sesuatu yg baik. Jadi penyebab saya terkejut pada tengah malam. Penat badan dan mengantuk esok harinya. Tapi tiap yg berlaku pasti ada hikmahnya. Jika tidak, saya tidak akan bangun untuk solat malam. Jika tidak, saya tidak akan menghargai tiap masa yang berlalu. Jika tidak, saya akan terus leka dan khayal. Saya rasa itu antara ganjaran yang sangat berbaloi.

Allah hanya akan menguji hambaNya sesuai dengan kemampuan seseorang hamba itu.

Jadi terima kasih Allah kerana memberi saya semua ujian ini. Moga saya dan kita semua terus diberi kekuatan dan kemampuan untuk menuntut ilmu dan memanfaatkannya ke jalan yang diredhai olehNya. Amin...

No comments:

Post a Comment