Thursday, October 20, 2011

Jom Berhimpun 2???

Kalau dahulu perhimpunan BERSIH, sekarang HIMPUN. Seingat aku dulu-dulu ada jugak perhipunan AMAN.

Banyak sungguh perhimpunan sekarang. Perhimpunan yang dibuat sebagai platform mencari sokongan pihak majoriti tentang sesuatu isu yang hendak dimenangkan.

Bolehkah menyertai HIMPUN? Benarkah HIMPUN dibuat atas asas kesedaran agama? Atau hanya mainan politik yang semakin menjadi-jadi? Wallahua'lam, sebagai manusia biasa memang kita tak kan tahu.

Siapa nak pergi, pergilah. Pada yang tak berpeluang dan tak berkeyakinan untuk pergi, berdoalah. Cuma pada aku, elok lagi berhimpun di masjid-masjid dan surau-surau memenuhkan saf berjemaah. Bukan bermaksud aku merelakan usaha memurtadkan saudara seagama dengan aku. Cuma rasanya usaha memenuhkan saf masjid perlu lebih diberi penekanan. Kan dah selalu disebut-sebut, nak lihat baik buruk sesuatu masyarakat, lihat jemaah di surau atau masjidnya. Jadi, jika makin utuh dan bersemangat kita memenuhkan masjid menunaikan ibadat secara jemaah, insyaAllah aqidah kita akan dilindungi Allah.

Bukan sekadar pergi berhimpun dan juga terbitkan drama TV berunsurkan Islam. Agama itu bukan untuk didagangkan.

Bukan bermaksud berdiam diri, cuma kita perlu perbaiki diri. Betulkan aku kalau aku silap.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment