Monday, March 26, 2012

Pusat Pendidikan Perhutanan Sultan Idris Shah, Fakulti Perhutanan UPM

21 Mac lepas, Sultan Selangor ada mencemar duli hadir ke Hutan Simpan Ayer Hitam untuk merasmikan dan menamakan semula makmal luar Fakulti Perhutanan kepada Pusat Pendidikan Perhutanan Sultan Idris Shah, atau dengan nama lainnya Sultan Idris Shah Forestry Education Centre - SISFEC.

Walaupun program separuh hari ini menelan belanja yang tinggi, tetapi saya percaya pelaburannya amat berbaloi.

Dengan menamakan kompleks ini bersempena dengan nama sultan, diharapkan ia secara tidak langsung dapat memberi imuniti khas kepada perlindungan Hutan Simpan Ayer Hitam daripada pemaju-pemaju dan kontraktor-kontraktor yang tak jemu-jemu menghantar kertas kerja permohonan tanah kepada kerajaan negeri untuk dimajukan.

Lebih bermakna, saya rasakan pelaburan puluhan ribu itu telah diterjemah kepada nilai bilion ringgit bilamana Sultan Selangor mengisytiharkan supaya kerajaan negeri dapat membuat semakan semula perjanjian pinjaman kawasan hutan kepada Fakulti Perhutanan, UPM daripada 80 tahun kepada 999 tahun. Hampir seribu tu. Walaupun keturunan Tuanku yang akan datang belum tentu mampu melihat apa yang terjadi kepada kawasan hutan itu dalam tempoh 999 tahun, akan tetapi ia memberi impak yang lebih bermakna kepada penduduk di sekitar Lembah Klang. Saya kirakan inilah anntara pengorbanan pemimpin kepada rakyat. Alhamdulillah, terima kasih Allah, terima kasih Tuanku.

Moga dengan perlanjutan perjanjian dan penamaan semula HSAH ini, Fakulti Perhutanan dapat lebih mengukuhkan pelan strategi dan modus operandi pelbagai kursus yang ditawarkan terutamanya Bacelor Sains Taman dan Rekreasi.

Maklumat lanjut, boleh dapatkan capaian pantas di sini.

Seperti biasa, saya bertugas sebagai ahli jawatankuasa.

No comments:

Post a Comment