Saya baru balik dari Pulau Banding, Tasik Temenggor, Perak mengiringi amali pelajar. Pengalaman menarik, dan insyaAllah saya akan kongsikan nanti.
Selepas 9 hari terputus hubungand engan dunia luar, bila kembali semula ke dunia pejabat, bermacam surat menanti jawapan. Bermacam tanggungjawab kena diselesaikan.
Yang mendukacitakan, bila melihat khabar berita tentang kumpulan pelajar yang berdemonstrasi menuntut pemansuhan PTPTN.
Belajar masih belum habis, dah nak mansuh itu ini.
Ada yang katakan baguslah mahasiswa dah mampu berfikir dan bertindak sendiri, tapi semua ini jenis lupa diri.
Kalau orang yang berdemonstrasi itu dari golongan pelajar yang pernah mewakili Malaysia membuat pembentangan akademik di Syria, atau kumpulan pelajar yang memenangi pertandingan reka sains inovasi di Australia, atau kumpulan pelajar yang dah mampu membantu beban ibu ayah walaupun masih belajar, atau kumpulan pelajar yang dah punya perniagaan sendiri, atau dari kumpulan pelajar yang pernah menghantar artikel ilmiah di beberapa majalah antarabangsa, lagi pula dengan Purata Nilaian Gred Kumulatif pada julat 3.5 hingga 4.0, saya tak kisah juga. Kerana mereka ini orang cemerlang.
Sayangnya, yang berdemonstrasi itu cuma kumpulan pelajar yang dengan keputusan akademik rendah, yang jarang bertanya khabar ibu dan ayah di kampung, yang tidak tahu adab dengan orang lain, yang mungkin juga menjeling kertas jawapan orang di sebelah semasa peperiksaan.
Mungkin benar kerajaan sedia ada korupsi atau mengamalkan perbelanjaan yang tidak berhemah, tidak terurus. Akan tetapi, sebagai pemimpin masa hadapan, salah cara kita mewarisi khilaf pemimpin masa kini dengan membuat perkara tidak sewajarnya selain cuba memajukan diri sendiri terlebih dahulu.
Akhirnya, yang elok tetap mereka yang menangguk di air keruh, mengguna pakai golongan mahasiswa untuk mencapai matlamat mereka sendiri.
*Golongan cemerlang tidak akan berdemonstrasi seperti apa yang berlaku dalam hal pemansuhan PTPTN ini, kerana itu bukan amalan mereka yang cemerlang.
No comments:
Post a Comment