Wednesday, September 29, 2010

Hutang dan Masa Depan

Ini bukan hal politik. Tetapi kerana isu ajakan debat antara PERKASA dan Nurul Izzah tentang hal PTPTN menyebabkan saya jadikan politik sebagai pemula coretan kali ini.

Apa pandangan parti politik terhadap PTPTN?

Pada pandangan saya, parti politik yang mampu menukar status 'pinjaman' PTPTN kepada 'biasiswa' dengan syarat tidak memberi impak negatif jangka panjang kepada ekonomi negara dan pada masa yang sama meningkatkan kualiti mahasiswa insyaAllah boleh meraih undi yang sangat majoriti dari golongan remaja, yang merupakan pengundi dan pemimpin masa depan negara.

Saya petik dua daripada nasihat Luqman Al-Hakim kepada anaknya:

"Wahai anakku! Aku sudah merasakan segala benda-benda yang pahit,
tetapi aku belum pernah merasakan sesuatu yang lebih pahit dari kemiskinan
dan kehinaan."

"Wahai anakku! Aku sudah pernah mengalami penderitaan dan bermacam-macam
kesusahan dan kepayahan, tetapi aku belum pernah mengalami
penderitaan yang lebih susah dan lebih payah dari menanggung hutang."

Kuncinya di sini adalah kemiskinan dan kepayahan menanggung hutang.

Nah, menanggung hutang itu jelas perkara yang amat menderitakan. Bayangkan di alaf ini, kebanyakan remaja-remaja di Malaysia yang puratanya berusia 18 tahun dan tak punya opsyen kewangan, terpaksa memilih PTPTN sebagai alternatif terakhir telah diberi tanggungjawab memegang mata pena untuk menandatangani perjanjian yang akan mengikatnya dengan hutang untuk 10 tahun yang akan datang.

Sebelum seorang remaja di Malaysia itu berjaya menamatkan pengajian, dia sudah mempunyai beban hutang kira-kira RM20,000.00 pada kadar minimum.

Jadi bagaimana dia hendak menyimpan untuk keperluan dan kehendaknya yang lain?

Simpanan menunaikan Haji? Simpanan pernikahan? Simpanan membeli rumah dan kenderaan? Simpanan waktu sakit dan kecemasan? Ini antara simpanan asas yang diperlukan apabila mula memperoleh pendapatan sendiri.

Akan tetapi sukarnya untuk membuat simpanan sebanyak itu, jika selepas 6 bulan pertama kerja sudah terpaksa membayar hutang pada kadar RM400 sebulan.

Saya wujudkan satu situasi:

1) Purata pelajar lepasa ijazah mendapat gaji awal kira-kira RM2300 (itupun sekiranya bernasib baik beroleh kerja yang sesuai dengan ijazah).
2) Berikut perbelanjaan sebulan (bujang). Sewa rumah - RM300. Ansuran kereta - RM500. Belanja dapur - RM400. Belanja minyak kenderaan dan tol - RM300. Belanja makan di pejabat - RM200. Bayaran hutang pinjaman pendidikan - RM400. Jumlah = RM2,100.00. Baki - RM200.



Ini adalah kadar pukul rata. Jika benar matematika tersebut, maka untuk setahun individu itu hanya mampu menyimpan sebanyak RM1,200.00 dengan karrier asasnya. Bagaimana jika harga minyak naik? Harga barangan naik? Membeli rumah jauh sekali. Sudahlah harga rumah sekarang seperti tidak masuk akal. Hampir setengah sejuta sedangkan rumah tidaklah bertanah.

Terdapat banyak kesan susulan daripada masalah ini. Pada sudut ekonomi saya boleh kongsikan seperti berikut:

Akibat untuk memenuhi fitrah, individu itu akan cenderung melakukan kerja sambilan, di luar waktu kerja asasnya. Kesan sampingannya ialah kurang produktiviti dalam karrier asas. Bagi yang bertugas sebagai penjawat awam, ia mendatangkan persepsi negatif yang berterusan kepada Jabatan Kerajaan. Kepada penjawat swasta, tiada kualiti bermakna ditendang pergi.

Naud'zubillah. Ada juga yang mengambil inisiatif terlibat dengan pelbagai perkara haram semata untuk menambah pendapatan. Rasuah, tikam belakang rakan sepejabat, penipuan kontrak dan sebagainya.

Dari sudut sosial pula mungkin:

Meningkatkan tahap stress individu kerana tidak punya masa untuk beristirehat. Penglibatan dalam alternatif tidak sihat seperti rasuah dan penipuan juga memberi impak negatif dengan tiadanya output efektif atas servis untuk masyarakat.

Bagi yang kurang bernasib baik, tidak mendapat kerja walaupun telah 2 tahun mencuba, berkemungkinan cenderung terlibat dengan jenayah. Institusi kekeluargaan juga akan terkubur dek kerana ini.

Terlalu banyak kesan yang tidak diingini kesan daripada berhutang secara mampannya.

Apa yang saya nyatakan bukanlah bermakna saya tidak berpuas hati dengan polisi kewangan yang telah membantu saya memperoleh diploma dan ijazah. Saya tidak menyalahkan PTPTN. Kerana keluarga saya bukan dari golongan yang berkemampuan, maka saya memilih PTPTN untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi selepas pendidikan peringkat menengah. Terima kasih kepada PTPTN kerana dengan bantuannya, saya dapat menamatkan diploma dan ijazah dengan baik. Saya juga tidak menuding jari menyatakan yang PTPTN adalah punca utama semua itu berlaku. Ia sekadar membuka mata bahawa beban hutang pendidikan mampu memberikan kesan yang sangat luar biasa dalam kehidupan individu. Setidak-tidaknya, jumlah RM400 sebulan itu boleh saya asingkan untuk pelbagai perbelanjaan lain.

Jika boleh kerajaan menetapkan polisi win-win situation kepada semua peminjam PTPTN, pastinya ia membuatkan semua orang senyum lebar. Walaupun seperti fantasi tetapi kekadang saya terfikir. Menariknya jika peminjam PTPTN juga diikat dengan salah satu agensi kerajaan @ badan berkanun yang khusus menawarkan peluang pekerjaan sebagai galang ganti pinjamannya itu.

Saya yakin, setiap hamba itu telah ditentukan rezekinya oleh Allah s.w.t. Akan tetapi kita diberikan akal dan kebijaksanaan untuk menentu laluan terbaik yang hendak kita tempuh. Jadi, kepada semua bakal ibu dan bapa mulalah menyimpan untuk kepentingan pendidikan anak-anak anda dari sekarang. Jika tidak banyak, sedikit pun jadilah. Jangan wariskan hutang pendidikan kepada mereka dengan alasan ijazah dan diploma itu adalah milik mereka. Buat semua peminjam PTPTN yang sudah mula berkerjaya, jangan lupa menjelaskan hutang anda kepada PTPTN. Apapun ketidakpuashatian di dalam benak anda, anda tetap seorang penghutang dan wajib hukumnya menjelaskan hutang tersebut. Jangan dianiaya generasi akan datang dengan lari dari membayar hutang kerana ia mungkin memberi impak lain pada masa akan datang.

Sebagaimana saya memulakan penulisan ini, begitu juga saya akan menamatkannya. Saya persilakan parti-parti politik untuk terus memainkan isu PTPTN bagi menarik undi golongan remaja. Moga Malaysia dan segala isinya akan punya peluang untuk terus maju pada masa akan datang, dala semua aspek. Baik sahsiah, ekonomi, pendidikan dan kepemimpinan.

*Jadilah individu yang mencipta kerjaya sendiri untuk menangani masalah ini. Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment