Thursday, July 7, 2011

Apa Yang Aku Belajar di Adelaide Zoo

Sebab tajuknya ada Zoo, mesti ada antara kau orang rasa aku nak share pengalaman tengok binatang di Adelaide Zoo kan? Alamak, sorry beb. Aku nak share macam mana didikan mak ayah pada anak-anak masa dia orang pusing-pusing melawat zoo.

Ok lah. Siapa yang dah bergelar ibu atau ayah kat sini?

Mesti antara kau orang dah ada, dah plan dan dah terfikir apa corak didikan untuk anak-anak korang kan. Bagus dan tahniah pada mereka yang sangat-sangat bersedia membantu zuriat korang sendiri.

Cara mendidik anak bagi setiap pasangan mestinya berbeza. Parenting styles kekadang dipengaruhi budaya sesebuah keluarga. Ada yang dicorakkan oleh respon anak-anak itu sendiri. Sebagai orang yang belum jadi ayah, aku rasa tak berapa layak untuk aku bincangkan lebih-lebih perihal ni.

Ceritanya macam ni ye.

Ada seorang ibu tu, tak habis-habis bercerita pada dua anak dia (aku rasa umur 6 dan 7 tahun) apa yang kambing gurun buat. Menanduk, melompat, makan. Itu biasa. Yang lebih luar biasa, setiap penceritaan tu mesti bersebab.... "You know why they fighting? Because they want to win and get the female".... "You know why its jumping? Because they want to climb the rocks".... "They eat to keep their energy".... Tak kisahlah apa jawapannya, betul atau salah, yang penting si ibu ni tak bosan bercerita apa yang binatang tu buat, dan tak jemu bagi rasional setiap perbuatan binatang tu yang dilihat dek dua anaknya.

Kes lain. Anak yang aku rasa dua tahun, bila berjalan pun terhuyung-hayang. Tapi tak dipimpin pun oleh mak ayahnya pun. Dibiar je berjalan ikut sesuka hati, nak berlari ke mana pun, nak memanjat apa pun, ikutlah anak tu. Bila anak tu jatuh, dibiarkan bangun sendiri. Kalau menangis, tak pun didukung atau diangkat. Mak ayah cuma datang dekat, cakap sikit suruh bangun, terus bingkas anaknya. Cuma sesekali kalau nampak anak ke tempat bahaya, dicapai jugaklah tangan.

Lagi kes lain. Kalau bukan anak tanya mak ayah, apa, kenapa, mengapa, bila, mesti mak ayah yang tanya anak-anak. Pendek kata, komunikasi tu sentiasa berjalan walaupun tak ada benda menarik mana untuk diulas.

Kes lagi, yang ni aku rasa dah agak kompleks. Dalam explanation mak ayah pada anak-anak, kadang-kadang siap mak ayah cerita dari sudut saintifik. Animal conservation, endangered status, food chain (prey and predator) habis diulas pada anak yang belum ambil subjek sains pun lagi.

Yang ni lagi best. Bila anak-anak tanya, mak ayah explain, anak masih tak faham lagi. Lembut mak ayah membalas yang dia orang pun tak tahu sangat pasal binatang tu. Lepas tu, mak ayah sambung.... "How if we go to education center and ask the zoo keeper.".... "Lets go and read the information at the corner. C'mon."....

Dalam banyak-banyak situasi, jarang-jarang benar aku dengar perkataan "No" atau "Don't".

Sejak dari usia kecil, minat untuk berdiskusi, mencari dan memahami sesuatu dah dipupuk oleh mak ayah pada anak-anak. Kesannya cukup baik bila anak-anak dah besar. Sebab itulah dalam kelas, aku tengok anak orang putih kebanyakannya suka untuk berbincang dan tak ada masalah untuk tegakkan pandangan dia dengan pensyarah secara ilmiah dan tidak emosional. Sedangkan aku, segan silu nak bercerita sedikit perihal tropical rainforest.

Cara ni jugak aku tengok macam berjaya pupuk sikap berani dalam diri anak-anak tu. Berani berdiri sendiri pada anak-anak dan mak ayah pun berani nak lepaskan anak-anak bila dah cukup dewasa untuk merantau cari pengalaman sendiri.

Aku bukan agungkan orang putih, sebab tak ada budaya yang sempurna. Sekadar berkongsi apa yang aku rasakan elok dan jarang aku nampak di tanah air sendiri. Kenapa aku masih belum nampak? Mungkin sebab aku belum bergelar ayah dan kurang memerhati betul-betul.

No comments:

Post a Comment