Wednesday, July 6, 2011

Jom Berhimpun???

Entry aku yang lepas cukup pendek. Cuma tiga, empat ayat. Tapi aku rasa dengan itu pun dah ada orang melabel aku berat sebelah pada satu pihak.

Berbaur politik ke entry aku tu? Memanglah. Aku tulis tu pun sebab ada isu politik. Hahaha... Cuma aku menulis dengan niat mengajak berfikir, supaya kita jangan berkiblatkan politik.

Pergilah berhimpun sehebat mana pun. Kumpullah orang seramai mana pun, kalau betul dan sah haq yang dituntut. Dalam kes politik BERSIH tahun 2011 ni, aku tak kata salah, tak juga aku kata betul tindakan yang dibuat penganjur, yang disokong penyokong-penyokongnya. BERSIH, PERKASA atau Patriot, sama sahaja.

Pernah tak orang di luar sana sedar, tak semestinya orang yang menyokong perhimpunan BERSIH tu orang Pakatan Rakyat dan tak semestinya orang yang menentang BERSIH tu dari Barisan Nasional. Kadang-kadang sebaliknya. Kalau kita masih berpaksikan ideologi ni, "Aku lawan BERSIH, aku BN. Kau sokong BERSIH, kau pembangkang", sampai bila pun politik Malaysia matang. Inilah antara yang dimaksudkan berkiblatkan politik. Sebenarnya kita kena nyatakan apa yang kita rasakan betul dan prioriti dengan fakta dan hujah yang tepat. Penilaiannya pula, jangan kita sendiri memberi markah. Angkat bakul sendiri nanti jadinya beb...

Dalam kes entry aku yang lepas, fokus aku, perbezaan orang yang pergi solat jemaah di masjid dan surau, dengan jemaah perhimpunan jalanan. Sekali sahutan, berduyun-duyun penuhkan jalan. Seruan Allah, hanya dua saf. Perbandingan ni, cukuplah aku nyatakan sebagai perbandingan seruan politik dan agama. Kepentingan kita masih pada politik. Bila dikisahkan politik, mana-mana pihak mulalah hujankan hujah agama. Bila bab fardhu ain, aduhai....

Aku yakin, kalau betul aqidah dan urusan ibadat yang wajib, bab lain tak ada masalah. Apatah lagi politik.

Apapun aku tahu yang hasil tulisan aku bukanlah hebat sangat. Tak sehebat mana untuk mempengaruhi pembaca. Aku menulis bukan menunjuk hebat, sekadar berkongsi pendapat dan pengalaman. Kalau ada yang nak betulakn, silakan. Lagipun entah blog aku ni ada pembaca atau pun tidak. Hahaha... Aku tak kisah mana bab tu.

No comments:

Post a Comment