Thursday, September 16, 2010

Buat sesuatu biarlah berpada-pada

Cuepacs mencadangkan agar tempoh persaraan bagi kakitangan awam dilanjutkan sehingga seorang itu berumur 60 tahun.

Saya tahu dan faham benar ramai rakan graduan akan merungut. Jadi tiada apa yang saya rasa untuk saya ulaskan di sini.

Saya lebih berminat melihat perkembangan dari sudut sosial masyarakat. Walaupun secara hypothetical, apa yang saya nyatakan ini juga hasil perbualan dengan mereka yang lebih berusia dan juga hasil pemerhatian yang serba dhaif.

Apa akan berlaku apabila umur persaraan ditingkatkan lagi sehingga ke umur 60 tahun:

1) Warga emas akan lebih banyak meluangkan masa dengan kesibukan jalanraya dan waktu di pejabat daripada bermain dengan anak cucu dan keluarga. Kesibukan ini mengekang dari mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan.
2) Membuka banyak lagi kelemahan institusi kemasyarakatan. Masa yang diperuntukkan untuk ke pejabat dah menutup ruang untuk perkembangan komuniti bagi tahap umur warga emas. Sudahlah orang muda sukar hendak bersama masyarakat, tambah parah bila warga tua pun mengambil alternatif yang sama seperti orang muda. Mengelak dari aktiviti kemasyarakatan.
3) Tekanan mental meningkat seraya masih lagi perlu memikirkan pelbagai tanggungjawab kerja walaupun sudah berumur 58 tahun.
4) Produktiviti kerja?
5) Mewujudkan suasana tidak berpuas hati dengan apa yang ada. Umur 40, masih lagi berfikir nak buat loan dengan bank sebab masih berpotensi untuk berbuat demikian. Manakan tidak, masa dah bertambah. Kalau loan untuk perkara-perkara mustahak dan perlu, tak mengapa. Tapi kalau loan untuk menukar kereta dan rumah? Akibatnya, suasana berhutang terus hidup dalam masyarakat.

Mungkin banyak lagi. Ini sekadar pandangan jumud dan sekali imbas selepas selesai solat subuh tadi. Almaklumlah, saya bukanlah penganalisis masyarakat.

Sungguhpun cadangan Cuepacs adalah opsyen bagi setiap kakitangan awam, saya tetap berpendirian yang cadangan itu tidak wajar.

Memang benar yang ada hadith nabi Muhammad sallallahualaihiwassalam mengingatkan kita agar bekerja seperti kita akan hidup 1000 tahun lagi. Tidak lupa yang bekerja juga merupakan satu ibadah, jika benar niat, tujuan dan caranya. Saya rasakan, sebilangan besar dari mereka yang memilih opsyen ini (sekiranya cadangan kurang masuk akal ini diterima) adalah dari golongan yang suka makan gaji buta, yang ingin menghabiskan hutang pinjaman dengan bank, yang tidak gemar bersama keluarga dan yang tidak merancang hari tua dengan baik.

Bekerja biarlah berpada-pada. Defisit tenaga sejajar dengan umur, dan wajar juga kita manfaatkan tenaga yang semakin menyusut dengan 'perkara yang lebih sesuai'. Mengapa tidak pengalaman yang ada pada setiap warga tua ini diterjemah dalam bentuk penulisan? Kalaupun ada kelompok yang gemarkan komitmen khusus, mengapa tidak memilih saluran NGO dan juga badan-badan sukarelawan mengikut bidang yang sesuai?

Saya bukan menafikan kehebatan warga emas dengan pernyataan saya ini. Secara peribadinya saya rasakan zaman sekarang kurang sesuai untuk diimplementasi sebegitu. Lagipun apa yang saya zahirkan juga kerana saya tidak mahu menjadi orang tua yang masih bekerja walaupun saya telah berumur 60 tahun kelak. Itupun kalau Allah s.w.t beri rezeki umur 60 tahun pada saya.

Buat golongan muda, mungkin juga cadangan ini timbul kerana generasi lama tidak yakin dengan kemampuan anda. Jadi, buktikanlah yang golongan muda mampu melakukannya.

No comments:

Post a Comment