Tuesday, September 28, 2010

Hadiah Hari Lahir

Seketika saya berfikir sejenak. Sudah 7 bulan 23 hari saya di bumi Adelaide. Sepanjang tempoh waktu itu, perbandingan antara hakikat saya hari ini dengan sejarah saya semalam berbeza dari tafsiran zahirnya, tetapi sama dari terjemahan isinya. Saya yakin, hakikat hari ini dengan perjuangan esok hari tetap sama – membentuk hadiah untuk diri sendiri.

Saban hari, kita membuka lembaran baru. Meniti masa itu juga membuktikan kita semakin tua. Semalam adalah sejarah, hari ini adalah hakikat yang pasti, esok adalah cita-cita yang akan kita perjuangkan.

Semasa kita kecil, di hari ulangtahun kelahiran kekadang ada yang bernasib baik, beroleh pelbagai hadiah dari saudara-mara terdekat, kawan-kawan rapat. Saya tak nafikan yang saya sendiri pernah beroleh hadiah dari mereka yang dinyatakan. Memang bahagia dan menggembirakan, disambut, diraikan dan beroleh hadiah. Seingat saya hadiah terakhir dari tangan ibu adalah kuih donut coklat. Cukup indah, dan nikmat. Selepas itu, tiada lagi hadiah secara material yang saya terima dari orang lain.

Apabila dewasa, mentaliti mengharapkan hadiah kini telah saya terjemahkan dalam definasi yang sedikit berbeza. Daripada menanti hadiah, saya kini mencari dan membentuk hadiah untuk diri sendiri. Hadiah pertama untuk diri saya, dari diri saya sendiri adalah ‘derma darah kali pertama’ pada usia 19 tahun, tangga umur yang mula melayakkan seseorang untuk menderma. Hadiah seterusnya yang amat bermakna apabila berjaya menamatkan pengajian pengajian di peringkat Bacelor di UPM pada tahun 2008. Alhamdulillah, secara rasminya saya berjaya menamatkan pengajian pada tarikh 19 Disember 2008, tarikh menamatkan pengajian yang sama dengan tarikh lahir saya. Syukur juga saya diberi peluang oleh Allah berjaya memperoleh keputusan yang agak memuaskan. Itulah hadiah yang saya bentuk selama hampir 30 bulan untuk diri sendiri.

Sekali lagi saya membuka lembaran baru. Setelah 3 peringkat perjalanan, kini agenda hidup makin mencabar. Saya sedar, semakin usia meningkat semakin kita dipertanggungjawabkan dengan pelbagai perkara.

Pada saya, bertambahnya tanggungjawab bererti bertambah kasih Allah pada kita. Cuma bagaimana kita memanfaatkan peluang kasih saying yang Allah berikan pada kita? Firman Allah s.w.t yang memberi maksud:

Bismillahirrohmanirrohim..

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus..."

Terjemahan surah At Tiin, 95:1 – 6.

Alhamdulillah, sehingga kini saya dikurniakan pelbagai nikmat oleh Allah. Pancaindera, kesihatan, kemampuan berfikir, kebolehan berlari, keupayaan membezakan baik dan buruk, Islam dan pelbagai lagi nikmat yang tak kunjung tiba. Dengan kelebihan, kelengkapan nikmat yang Allah s.w.t. kurniakan pada saya, saya mampu bergelar juga dilayan sebagai manusia. Alhamdulillah, sujud sepanjang hayat juga tak mampu membalas semua nikmat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. kepada saya, hambaNya yang serba dhaif.

Sehingga kini juga, Allah masih mengizinkan saya membuka lembaran baru setiap hari. Saya masih bernafas apabila celik di awal pagi. Saya masih punya deria sentuh dan sejuk apabila jasad ini dibasahi wudhu’ untuk mengerjakan solat subuh. Dan saya masih punya kekuatan untuk menunaikan ibadat kepadaNya. Sekali lagi saya panjatkan syukur kepada Allah s.w.t.

Setiap hari juga saya berdoa, semoga saya dan setiap muslimin muslimat di muka bumi Allah ini terus diberikan bimbingan dan petunjuk hidayah olehNya dalam menghadapi segala ketentuan qada’ dan qadar.

Meneruskan perjuangan hari ini dan esok hari juga satu ibadat. Kejarlah kebahagiaan, kecemerlangan, kaya budi dan akhlaq. Bentuklah diri dengan akhlak Al Quran dan sifat-sifat mahmudah. Tuntutlah ilmu sebaiknya kerana buahnya akan kita pungut pada masa kelak. Hargailah ibu-bapa selagi kita berpeluang. Carilah teman seperjuangan yang boleh mendekatkan kita kepada Allah dalam kita meneruskan jihad setiap hari. Hindarilah membuang masa dan mencari hiburan. Dengan itu saya yakin di penghujung jalan, di penghujung usia, itulah hadiah yang amat bermakna untuk setiap dari kita yang bergelar manusia, khususnya apabila bertemu denganNya.

Jadi, persiapkanlah semampu kita menyediakan hadiah terbaik untuk diri sendiri. Hadiah yang kekal kesannya, bukan hanya seketika kita di usia 14, 23, 37, 46 mahupun 51. Bentuklah hadiah yang kekal hingga ke dunia sana. Dalam membentuk hadiah itu, kita punya kuasa dan hak memilih yang mana jalan terbaik beroleh hadiah. Jika pun kita tak punya hadiah sewajarnya di usia ini, yakinlah bahawa Allah menyediakan pelbagai lagi hadiah untuk kita di dunia sana.

Wallahua’lam. Hanya kepada Allah s.w.t. kita berserah.

29 September - Selamat hari lahir diucapkan kepada sesiapa yang lahir pada tarikh ini. Semoga sentiasa berada di bawah lindungan dan naungan Allah, bahagia bersama keluarga tercinta, berjaya mencapai apa yang dicita-citakan. Amin...

1 comment:

  1. Hmm.. Semoga berbahagia.. Balik Malaysia nanti jangan lupe jumpe aku.. Aku nak korek rahsia ko banyak2..

    ReplyDelete