Thursday, September 2, 2010

Selepas Ogos dan Ramadhan

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ini saya bersedih, terasa hiba secara tiba-tiba. Setelah saya amati, rupanya sehingga kini saya amat merindukan suasana Ramadhan bersama keluarga. Telah agak lama rupanya saya tidak mengucup tangan ayah dan ibu, lebih-lebih lagi ketika selepas solat dan waktu awal pagi ketika semua hendak bertolak pergi ke pejabat. Saya juga terlepas sesi berbuka bersama keluarga, yang mana saya sifatkan sebagai waktu yang sangat-sangat bahagia dalam hidup. Sehingga hari ini, Ramadhan pula semakin meninggalkan saya, dan kita Umat Muhammad sallallahualaihiwassalam.

Disambut seiring dengan sambutan kemerdekaan Malaysia, saya yakin sebenarnya tiada kemerdekaan yang mutlak di dalam hidup seorang Muslim. Sungguhpun kita merdeka, akan tetapi kita akan terus diperhati oleh Allah Yang Maha Kuasa. Selepas Ramadhan juga, kita akan kembali diekori syaitan-syaitan yang kembali dibebaskan oleh Allah s.w.t. Kebebasan dari dihasut makhluk hina ini kembali ditarik semula. Sedangkan kita juga tidak pernah bebas dari ikatan nafsu yang sentiasa merantai diri, tak kira di bulan Ramadhan mahupun di bulan kemerdekaan.

Dalam usia akhir Ramadhan ini, saya cuma mengharapkan yang saya diberi kesempatan lagi oleh Allah s.w.t. untuk bertemu semula dengannya tahun yang akan datang. Semoga juga saya diberi kesempatan untuk menyambutnya bersama dengan keluarga tercinta.

Saya percaya, kesedihan hari ini diberi oleh Allah agar saya menjadi lebih kuat dan sentiasa berusaha mendekatkan diri kepadaNya.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment