Tuesday, September 21, 2010

Terapi Alam

Saya tertarik apabila membaca salah satu akhbar online Malaysia. Ia menceritakan bagaimana Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin amat berminat dengan rawatan terapuetik menggunakan kuda bagi mengatasi pelbagai masalah 'dalaman' seseorang itu. Ia merangkumi juga masalah kecerdasan minda.

"Dan di antara binatang-binatang ternak itu, ada yang dijadikan untuk pengangkutan, dan ada yang untuk disembelih.... Al-An'aam (8:142)"

"Tidakkah mereka melihat dan memikirkan, bahawa Kami telah menciptakan untuk mereka binatang-binatang ternak, di antara jenis-jenis makhluk yang telah Kami ciptakan dengan kekuasaan Kami, lalu mereka memilikinya? Dan kami jinakkan dia unutk kegunaan mereka; aka sebahagian daripada mereka menjadi kenderaan mereka, dan sebahagian lagi mereka makan. Dan mereka beroleh berbagai faedah dan kegunaan pada binatang ternak itu dan juga beroleh minuman; maka mengapa mereka tidak mahu bersyukur?... Yaa Sin (23:71-73)"

Memandangkan kuda itu sendiri adalah satu elemen alam sekitar ciptaan Allah, ia berjaya menarik minat saya untuk berkongsi sedikit pandangan saya.

Sebenarnya elemen alam sekitar ciptaan Allah ini begitu luas manfaatnya sepertimana yang dijelaskan di dalam Al-Furqan. Tidak wajar kita melihat sayur-sayuran hanya menyediakan kita vitamin dan zat untuk kesihatan badan. Sama juga dengan batu hanya sebagai medium untuk kita bina bangunan. Banyak lagi kelebihannya yang boleh diteroka untuk kesejahteraan masyarakat secara total.

Berkisarkan tentang rawatan terapeutik, saya amat mengesyorkan ianya diketengahkan di Malaysia. Jika dalam hal pengalaman Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin tentang kuda, saya cadangkan pula landskap alam sekitar.

Umum sudah mengetahui landskap yang cantik amat seronok untuk dipandang. Akan tetapi ramai yang tidak sedar bahawa selain Al Quran, sebenarnya landskap yang lengkap dengan 'equipment alam sekitar' mampu menjadi ubat yang berkesan menangani 'sakit di dalam jiwa'.

Khusus di persekitaran bandar, pelbagai 'small green patches' boleh kita temui. Bermula dari taman mini di halaman rumah, koridor hijau di sepanjang jalan raya, 'pocket park' dan 'green hub' antara landskap yang dilengkap dengan elemen alam sekitar ini. Dalam ruang lingkup komuniti, ia juga diyakini menjadi medium yang sangat berkesan untuk meningkatkan kualiti sosial. Manusia melawat taman, memiliki taman-taman mini di halaman rumah kerana mereka ingin berehat, keluar dari kesibukan kota.

Banyak kajian saintifik yang telah membuktikan yang landskap alam sekitar ini mampu membantu emosi, psikologi dan minda kita. Kawasan seumpama ini mampu membantu emosi dan psikologi manusia seraya meningkatkan taraf kualiti hidup. Bagaimana ia dibuktikan mampu meningkatkan taraf kualiti hidup? Ini dibuktikan melalui bagaimana berehat dari kesibukan, berhenti seketika dari rutin harian mampu membolehkan emosi dan psikologi manusia itu mencapai tahap keseimbangan setara di dalam jiwa mereka (Chiesura, A 2004 dalam The Role of Urban Park to Sustainable City).

Dengan ini, minda mereka tidak hanya ligat berfikir mengenai kesibukan tanggungjawab di pejabat,keperluan untuk membayar hutang mahupun tekanan tersekat di tengah-tengah kesibukan jalan raya. Ruang kosong ini bolehlah ditafsir sebagai medan mencapai keseimbangan. Keseimbangan ini diisi dengan rasa kelegaan seterusnya mendorong ‘spiritual’ mereka untuk kembali bermotivasi dan mencari alternatif-alternatif baharu bagi menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Perkembangan positif ini hanya dapat dicapai jika minda diberi ruang untuk berehat seketika.

Demikianlah bagaimana alam sekitar membantu kita membentuk peribadi yang lebih stabil. Bukan sahaja landskap yang dibentuk di kawasan bandar-bandar, bahkan juga landskap di hutan belantara. Sebab itulah Allah memerintahkan hamba-hambaNya untuk sentiasa meneroka keajaiban alam dan berfikir atas setiap yang dikurniakan pada kita. Juga, perlunya kita terus meneroka kelebihan ini supaya kita dapat terus menjadi seorang hamba yang bersyukur.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment