Thursday, June 23, 2011

Cuba Sendiri

Masih ingat Ecological Footprint? Cuba semak semula di sini kalau sudi.

Ecological Footprint istilah pertama yang saya belajar di sini. Dulu saya tak didedahkan dengan perkara ni. Jadi bila berpeluang, suka benarlah. Kawan saya yang ada PhD pun ada yang kurang tahu berkenaan perkara ini. Jadi bersyukur benar aku diberi peluang oleh Allah belajar tentang ini.

Reflek atas pembelajaran tu, saya rasa sedikit sebanyak saya dah mula aware atas setiap benda yang dibuat, semua benda yang digunakan. Bab perubahan tingkahlaku (behaviour), erm.... masih belum sampai ke tahap itu. Cuma sedikit sahaja yang mampu diperbaiki. Berharap sangat dan akan berusaha mengubah cara hidup dengan lebih sihat untuk kepetingan anak-anak sendiri juga nanti.

Tak semua feedback yang saya dapat positif berkenaan Ecological Footprint. Saya ingat lagi, rakan PhD dalam bidang kejuruteraan mekanikal dan matematik tak habis-habis memandang rendah tentang hal ni. Katanya orang putih terlalu exxagerate perihal kehabisan sumber. Kononnya untuk memperbodohkan orang Asia dari negara membangun macam saya. Agak tercabar dan rasa sakit hati. Tapi akhirnya bila ingat semula yang tidak semua orang faham dan boleh terima perkara yang bukan dalam minatnya. Semacam jugak diri saya sendiri, yang memandang kejuruteraan bukanlah sebagai ketaksuban. Kawan saya, ya. Sebab itu bidang pengajiannya, bidang kepakarannya.

Sudahlah dulu. Apa kata cuba sendiri Footprint Calculator. Dari situ kita boleh tahu bagaimana perkaitan cara hidup kita dengan sumber asli yang kita gunakan, dan impaknya kepada alam sekitar. Klik sini.

Moga-moga semua kita pun belajar sesuatu dari hal ni.

No comments:

Post a Comment