Wednesday, June 15, 2011

Fantasi Drama

Rupanya ada penyakit baru di Malaysia. Aku baru tahu. Wabak Nur Kasih diganti dengan Nora Elena rupanya. Hahaha...

Dah jadi fenomena, novel-novel diterjemah dalam bentuk drama bersiri. Jangan pandang ringan kesan wabak drama bersiri macam ni. Semua orang melayan, sampaikan ada yang tak tidur malam. Kawan serumah aku pun baru-baru ni tengok Nur Kasih di You Tube sampai menangis. Hahaha.. Tak apa. Aku tak salahkan dia menangis pun.

Bila aku pulang ke Malaysia, mungkin aku sempat melihat dengan mata kepala sendiri kesan wabak ni. Sedangkan tiap kali aku menelefon orang Malaysia pun kerap benar disebutnya pasal drama ni.

Biarlah drama apa pun. Setiap yang orang siarkan tu, mesti ada iktibar yang boleh kita teladani dan jadikan sempadan. Cuma kita jangan terlalu berfantasi, dengan menantikan hero/heroin seperti itu muncul di depan mata.

Sisa-sisa masa aku di sini, aku nak amati setiap apa yang lain di sini, dan tak ada di Malaysia. Bukan untuk aku fantasikan bila balik nanti. Tapi akan aku terjemahkan dalam bentuk lain, untuk aku jadikan simpulan pelbagai bagi bakal anak-anak murid aku nanti.

*Kalau drama bersiri tajuk lelaki macam 'Ahmad Nisfu', agak-agak laku tak untuk orang tonton?

No comments:

Post a Comment