Tuesday, June 7, 2011

Lelaki Boleh Tengok Drama Melayu Sampai Menangis?

Selalunya lelaki tak sinonim dengan drama Melayu. Kalau lelaki tonton drama Melayu, tak jantan namanya. Lelaki padan dengan rancangan tembak menembak, sepak terajang, tumbuk menumbuk sampai darah memancut-mancut, lumba kereta, meletup-letup, penyiasat persendirian dan yang sama dengannya.

Kalau lelaki menonton drama melayu tambah-tambah yang jenama cinta-cinta ni, aduhai memang jadi bahan ketawa. Apatah lagi kalau drama bersiri. Sanggup kau berkejar dan menunggu depan TV, cancelkan plan main bowling dengan kawan semata-mata nak tonton drama Melayu? Common lah.

Pada aku, tak kisah pun. Boleh je kalau kau nak lelaki dan nak tengok drama Melayu yang penuh dengan babak-babak cinta. Pandangan pertama yang aku gambarkan itu tipikal.

Semua cerita itu ada mesejnya. kalau hari ini kau penuhkan jadual tontonan dengan siri meletup-letup, tapi tak ada penghayatan, apa gunanya. Sebab tu aku pun pernah teman mak aku bila dia nak tengok cerekarama. Sebab aku rasa ada mesejnya.

Elok lagi cerita yang ditonton tu mampu memberi kesan pada jiwa kita. Kalau babaknya menyebabkan marah, biarlah kita jadi marah dan geram dengan lemahnya si hero. Kalau babaknya sedih dan syahdu, biarlah kita pun sayu sebab hero terpaksa berkorban untuk heroin.

Yang perlu ditekankan ni bukanlah obsesi kita dengan sesuatu cerita. Biar aku highlightkan, keutamaan pada aku adalah macam mana kita menghayati sesuatu episod dan melatih diri kita supaya menjiwai sesuatu keadaan.

Di dunia nyata, kenyataan jauh lebih pedih dan perit. Jadi mungkin jugak ini boleh dijadikan latihan.

Mungkin pendapat aku ni salah, tapi aku rasa ada betulnya jugak. Sebab tu aku tak salahkan kawan serumah aku menangis bila dia menonton siri drama Melayu. Cuma seronok sikitlah bile menyakat dia. Hehehe....

*Kita menangis tak bila baca @ tengok @ diceritakan kisah kesusahan Rasullullah saw?

No comments:

Post a Comment