Friday, June 10, 2011

Makan Apa yang Aku Masak

Hampir setahun setengah aku tak tahu berapa kali telah aku memasak. Memasak bukan untuk aku sahaja tapi juga untuk rakan serumah. Kalau makanan berlauk daging atau ayam, paprik, goreng kunyit, sup, tom yam, masak halia, masak madu dan black pepper antara yang mampu aku sediakan.

Telur dadar? Boleh. Kalau aku hidangkan mesti telurnya tak pecah. Latihan membalik telur di atas kuali berjaya aku lepasi. Lagi, telur sambal dan telur kicap.

Kalau nak yang bukan berlauk insyaAllah aku cuba sediakan nasi goreng, nasi ayam, nasi minyak. Boleh kalau aku nak tambah bubur ayam?

Baru aku tahu, susahnya memasak. Walaupun dalam seminggu giliran aku mungkin cuma datang dua kali, sudah cukup buat aku pening memikirkan apa juadah yang boleh aku sediakan. Baru aku tahu, susahnya menjadi ibu dan isteri. Setiap hari paling kurang dua kali memikirkan apa resipi yang sesuai. Pusingan resepi mesti sesuai untuk memikat selera suami dan anak-anak. Sudahlah pula kena sediakan juadah yang berkhasiat. Mana boleh makanan biasa-biasa.

Jadi para lelaki jangan merungut kalau sesekali ibu memasak terkena sesuatu yang kurang pada selera kau. Lagi pula, jangan membezakan air tangan isteri dan juga ibu. Sebab susahnya memasak. Hargai apa yang dihidangkan di depan mata.

Cukuplah aku memasak apa yang aku mampu. Jadi kalau kau datang ke rumah aku, makan apa yang aku masak. Jangan meminta lebih. Sebab susahnya memasak.

*Jangan lupa baca Bismillah sebelum makan, dan Alhamdulillah selepas makan.

No comments:

Post a Comment