Friday, June 3, 2011

Jom Pergi ke Taman

Ingat lagi, faktor yang menentukan kemampanan ialah social, economy dan environment. Jom kita lihat lagi perihal taman di mana melalui faktor-faktor ini.

Taman secara jelasnya adalah salah satu sumber alam sekitar. Pada taman itu ada elemen tumbuh-tumbuhan, air, tanah, haiwan. Dengan elemen-elemen yang ada pada taman, ia membantu meningkatkan kualiti udara dan cahaya sedia ada. Secara awamnya juga, pusingan alam berlaku dengan baik di kawasan taman. Walaupun pusingan alam tidak berlaku sesempurna mana berbanding dengan kawasan hutan, tapi kawasan taman aku jamin punya lebih kualiti berbanding persekitaran di dalam pasaraya semacam TESCO dan juga Plaza Phoenix.

Baik. Sekarang kita lihat pula apa yang ada 'di dalam' taman.

Dulu sewaktu aku tinggal di Cheras, kerap benar aku ke Taman Tasik Shah Alam bersama keluarga untuk berkelah. Sekarang, bila kami dah berpindah ke Shah Alam, lebih kerap kami berkunjung ke Putrajaya pula. Pelikkan. Waktu dekat, nak ke tempat yang jauh. Dah dekat, tak sampai-sampai pula.

Haa baik, aku dah melalut. Apa yang ada di dalam taman? Sewaktu aku berkelah, ramai orang yang aku lihat berjogging, bermain badminton dan bola, menemani anak-anak berbasikal, birding, dan ada juga yang buat yoga. Bermacam aktiviti sosial berlaku di taman. Di satu sudut lain pula, ada ruang berniaga. Ada yang menjual ais krim, kacang, dan cendol. Ada juga ruang meniaga khusus dengan pondok dan meja-meja minum. Sekumpulan ahli korporat (aku jangka), duduk semeja berbual dan ketawa di meja minum sambil melepaskan penat lelah minum 100Plus. Sesekali aku dengar keluar perihal pejabat, tapi dengan cara lebih santai.

Semua contoh aktiviti yang aku sebut boleh dibuat di macam-macam tempat selain taman. Tapi santai di taman membantu mengurangkan tekanan. Jadi tak formal, rasa lebih selesa.

Taman-taman awam, merupakan kawasan yang menemukan pelbagai manusia samada dirancang atau tidak dirancang. Orang boleh melepaskan lelah minda dan emosi, selain mampu jadi medan kumpul duit poket (pastikan dapat kebenaran Local Council ya). Orang akan bosan dengan produk senaman yang pelbagai di rumah, akhirnya orang akan berjoging di taman juga. Bila orang merasa nak melihat kecantikan bunga, taman kan ada.

Aktiviti sosial ini membantu membentuk komuniti yang sihat, 'luaran dan dalaman'. Jadi ulasan ringkas ni memenuhi faktor sosial.

Aku sarankan, elok sesekali bawa keluarga ke taman. Berkelah sekejap pun ok.

No comments:

Post a Comment