Sunday, June 12, 2011

Mengapa Aku Kurang Menonton Perlawanan Bola Sepak Tempatan?

Semalam perlawanan akhir Piala FA antara Kelantan dan Terengganu. Tahniah buat Terengganu. Aku kira perlawanan semalam sangat menarik. Mujur rumah sewa kami ada akses internet dengan kuota yang agak banyak. Mujur juga rakan serumah ada kemahiran mencari akses untuk menonton. Kalau harapkan aku yang hampir buta IT, memang kempunanlah nak menonton siaran langsung semacam itu.

Seingat aku, perlawanan bola tempatan yang aku tonton cuma perlawanan akhir sahaja. Perlawanan liga dan mana-mana pusingan yang bukan perlawanan akhir, sekadar ambil tahu sahaja tetapi tidak pula aku menontonnya. Cenderung aku lebih pada bola sepak Eropah. Alamak, tidak patriotik aku bab ini.

Biar aku ceritakan sedikit mengapa.

Word of Mouth (WOM). Istilah ini orang definasikan sebagai publisiti tidak berbayar. Pernah kau lihat papan tanda di kedai-kedai kopi - "Sedap bagitahu kawan, tak sedap bagitahu kami". Ungkapan pertama itulah WOM, tapi itu dalam aspek positif. WOM boleh juga datang dalam bentuk negatif. WOM sangat berkesan mempengaruhi persepsi orang ramai hinggakan mengubah tindakannya. Teori ini pula orang katakan Theory of Planned Behaviour.

Aku mendengar banyak WOM yang negatif tentang bola sepak tempatan dari orang ramai. Bukan sekali dua tetapi terlalu banyak kali. Ada yang mencemuh dan merendah-rendahkan kualiti bola sepak tempatan. Lagi-lagi di Malaysia, kiblat pemikiran semua orang hampir semuanya dipengaruhi politik. Lagilah menyebabkan aku kurang minat menonton perlawanan bola sepak tempatan.

Itu WOM dari orang awam. Lain dari itu adalah WOM tentang bola sepak luar negara. Iklan-iklan yang terpampang di dada akhbar, laman web yang tak habis-habis menceritakan tentang kehebatan sukan bola Eropah, perbualan dengan kawan-kawan tentang bola sepak, kedai-kedai mamak yang dinamakan dengan 'Stamford Bridge', 'Old Trafford', itu semua WOM yang positif, yang juga menggalakkan minat terhadap bola sepak Eropah, memencilkan bola sepak tempatan.

Faktor ini mempengaruhi conditioning,atau kelaziman aku terhadap sukan. Sebab itu hanya perlawanan akhir sukan bola sepak tempatan sahaja yang boleh menarik minat aku.

Mungkin kompleks. Aku cuma bercerita perihal ini dari sudut yang lain.

*Menyampah dan meluat pada kelompok penyokong yang selalu merusuh dan melontar mercun, walaupun aku punya darah dari negeri Pantai Timur Semenanjung Malaysia itu.

No comments:

Post a Comment