Friday, June 3, 2011

Taman Sebenarnya Penyeimbang

Negara yang punya taman awam yang baik', dapat menarik pelancong. Bahkan diiktiraf oleh NGO besar seperti National Geographic. Klik sini.

Kalau nak tahu juga, rumah yang ada laman, kawwasan perumahan yang punya taman permainan di sudut kejiranannya punya harga yang jauh lebih mahal berbanding rumah-rumah biasa.

Dah terbukti kan, peranan taman kepada ekonomi.

Semasa saya berkunjung ke Queens Park di Perth, harga makanan dan cenderamatanya mahal berbanding dengan produk yang sama di luar kawasan taman. Pernah ke Taman Warisan, Putrajaya? Saya rasa harga makanan di sana lebih sedikit casnya berbanding biasa. Tak tahulah kerana ia di lokasi taman atau memang kerana taraf hidupnya lebih tinggi berbanding di kawasan lain.

Begitulah serba sedikit, gambaran umum bagaimana peranan taman dalam membentuk faktor social, economy dan enironment.

Sebenarnya taman itu (pengkhususan saya di sini taman-taman awam) lebih menjurus kepada faktor environment. Ia menyeimbangkan dominasi economy dan social dengan memenuhi keperluan faktor yang awal tadi. Banyak lagi medium environment yang boleh dijadikan asas untuk menyeimbangkan economy dan social seperti green corridor, graveyard, street trees, rooftop garden, dan front/backyard garden.

Sokongan orang awam ke atas kawasan-kawasan seperti ini perlu dikekalkan dan ditingkat. Kerana kehendak ekonomi sentiasa tinggi, amatlah ditakuti kesihatan alam akan terganggu. Aku dan kita semua tak nak tinggalkan keadaan alam yang tidak sihat kepada anak-anak kita semua.

Kalaupun kita mempunyai kawasan taman yang luas berbanding kawasan bandar tapi tidak terjaga dan sentiasa menjadi model negatif kepada orang awam. Kawasan seperti ini mesti dikekalkan kualiti dan kuantitinya. Selalulah menyokong usaha mengekalkan kawasan hijau secara waras tanpa tujuan hendakkan manfaat tersembunyi.

Suka aku nak kongsikan perihal River Torrens Linear Park. Taman di Adelaide ini direka khas selari dengan Torrens River dari kawasan kaki bukit (Adelaide Hill) hingga ke pantai (Henley Beach). Jaraknya memang jauh. Terletak diantara kawasan perumahan, taman ini juga menjadi laluan O-Bahn Bus dan hub beberapa perhentian bas. Memudahkan pengguna. Laluannya yang menyambung terus ke Central Business District menggalakkan orang awam pergi kerja dengan menaiki basikal ataupun pengangkutan awam - gaya hidup sihat. Terdapat banyak point section pada setiap jarak tertentu di sepanjang Linear Park ini, yang dilengkapi BBQ Kitchen, taman permainan kanak-kanak dan meja serta kerusi. Dari segi ekologi, aku lihat taman ini menjadi zon penampan yang sangat baik untuk sungai yang selari dengannya. Aku sukakan Linear Park kerana ia sangat-sangat praktikal. Orang awam punya akses yang sangat mudah dengan taman ini.

Moga-moga ada usaha untuk diadakan taman sepraktikal ini di Malaysia satu hari nanti.

Rujukan: National Geographic 2011

No comments:

Post a Comment