Tuesday, June 21, 2011

PTPTN, Ucaplah Terima Kasih

"Dah baca Berita Harian hari ni, berita tentang PTPTN?

Dalam artikel tu, kenyataan yang disiarkan cuma ketengahkan PTPTN cuma menerima kurang separuh dari jumlah 5 juta yang dianggarkan sepatutnya diterima setakat ni (Lebih kuranglah. Tak ingat aku).

Bahagian bawah pulak, disebut tentang pendekatan sekat pemberian pinjaman kepada pelajar yang dapat PNGK bawah dari 2.0.

Sepanjang artikel tu, tak ada pula penghargaan atau terima kasih kepada peminjam yang membuat pembayaran samaada mengikut jadual ataupun mengikut kemampuan. Langsung tak ada. Kasihan pada peminjam yang berusaha sedaya upaya, buat sehabis baik menjelaskan pinjaman.

Kalau teliti habis kebanyakan artikel berkenaan PTPTN dalam mana-mana saluran, jarang sangatlah (aku langsung tak pernah dengar/terbaca) akan ada sebut "Terima kasih kepada peminjam yang menjelaskan bayaran." Yang selalu diungkit-ungkit ialah "PTPTN dah sediakan pinjaman. Pelajar kena langsaikan semula."

Tak tahu media terlepas pandang nak ketengahkan penghargaan PTPTN atau agensi tu sendiri memang tak menghargai usaha peminjam.

PTPTN, ingat dan sedarlah. Bukan semua orang sengaja mengelak membayar pinjaman. Bukan semua orang mampu bayar pinjaman ikut kadar cekik darah yang ditetapkan dengan keadaan ekonomi sekarang, dengan peluang pekerjaan yang semakin suntuk. Kami sedar kami berhutang dan kami tak nak tanggung dosa. Kami nak jelaskan hutang tu. Kami usaha bayar ikut jadual. Kalau tak mampu, kami kurang kan sedikit dalam sebulan tapi kami tak pernah mengelak nak membayar pinjaman.

PTPTN ingat tak, kadang-kadang pelajar dah hantar borang permohonan penangguhan pembayaran (sebab lanjutkan pengajian dari diploma ke ijazah) sebulan awal dari tarikh tutup tapi langsung tak diproses? Lepas berbulan-bulan, pelajar dapat surat saman dari lawyer konon tak mohon penangguhan.

PTPTN pernah tak ambil tahu, dengan jumlah kutipan sekarang, peminjam yang membayarnya kekadang tak ada waktu hujung minggu sebab kerja part-time hanya untuk seratus dua bayar pinjaman? Kami terpaksa lupakan impian nak mula kumpul aset sebab slip gaji mesti ada reserve untuk bayar hutang. Kami pun berkorban untuk bayar hutang.

Hargailah usaha kami (peminjam yang menjelaskan hutang). Janganlah asyik hal busuk saja yang disebut-sebut, figure tak cukup saja yang diungkit-ungkit. Macamlah kami semua dari kami ni teruk sangat. Tak salah dalam angka juta-juta tu disebut sikit pasal kami. Lagi elok adakan satu alternatif tambahan yang boleh memotivasikan dan menarik minat peminjam untuk bayar hutang. Kadang-kadang, jangan asyik menakut-nakutkan peminjam."

*Ulasan semula dari luahan hati peminjam yang tak jelak menjelaskan hutang PTPTN.

1 comment:

  1. Dah habis bayar PTPTN, tapi layanan PTPTN untuk pihak yang selesai bayar pun tidak sistematik... pengurusan PTPTN memang teruk...Ada bayaran terlebih diabaikan hingga kini.. dari 2008 hingga sekarang. Bila hubungi suruh fax benda yang sama.. Dah fax 2kali masih tiada apa2.. Entahlah
    Silalah lawat blog saya...^^

    ReplyDelete